Otwierając działalność gospodarczą przedsiębiorca staje przed bardzo ważnym aspektem, a mianowicie formą prowadzenia księgowości. Jakie są różnice pomiędzy księgowością pełną i uproszczoną i od czego zależy wybór formy księgowania dowiesz się z poniższego artykułu.
Kto powinien wybrać pełną księgowość?
Na pełną księgowość może zdecydować się każdy przedsiębiorca. Jednak wybór tej formy prowadzenia rachunkowości dla pewnych podmiotów jest obowiązkowy i reguluje go art. 2 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim do prowadzenia pełnej księgowości są zobowiązane spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne oraz wszyscy przedsiębiorcy, którzy osiągnęli limit przychodu w wysokości 2 mln euro. Kwota ta corocznie jest przeliczana według aktualnego kursu euro.
Pełna księgowość wiąże się z prowadzeniem ksiąg rachunków, w których rejestruje się wszystkie zdarzenia księgowe. Taka forma księgowości jest w stanie udzielić o wiele więcej informacji odnośnie prowadzonej działalności. Jej prowadzenie w Krakowie możesz zlecić chociażby doświadczonym fachowcom z biura księgowego Talented Księgowość Kraków.
Dla kogo przeznaczona jest księgowość uproszczona?
Ta forma księgowości oznacza prowadzenia ewidencji dokonywanych operacji gospodarczych na podstawie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, karty podatkowej. Wybór tej formy opodatkowania należy do przedsiębiorcy pod warunkiem braku wykluczenia z danej formy opodatkowania w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej. Księgowość uproszczona jak sama nazwa wskazuje nie jest zbyt wymagająca, a tym samym koszt jej prowadzenia przez biuro księgowe jest o wiele mniejszy.
Oczywiście wybór prowadzenia pełnej księgowości, jak i księgowości uproszczonej nie jest dokonywany jednorazowo. W każdym przypadku, gdy przedsiębiorca nie przekroczy limitu przychodu w wysokości 2 mln euro może zmienić formę prowadzenia księgowości na uproszczoną. I działa to oczywiście w drugą stronę, bowiem przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i przekształci ją na którąś ze spółek jest zobowiązany do przejścia z uproszczonej księgowości do jej pełnej formy.
Obie formy księgowania wymagają wiedzy i doświadczenia, a także łączą się z załatwianiem spraw nie tylko w Skarbówce, ale również w wielu innych urzędach. Odpowiednio ewidencjonowane zdarzenia gospodarcze są w stanie uchronić nas przed popełnieniem wykroczenia, zagrożonego karą grzywny lub zbyt wysokim opodatkowaniem. W celu uniknięcia błędów, a tym samym bardzo wysokich wydatków warto skorzystać z usług oferowanych przez biuro księgowe, które oprócz usług księgowości udzieli nam doradztwa podatkowego w zakresie prowadzonej działalności.